Marie ringde och väckte oss, hon ville åka till Väderstad och plocka svamp. Hoppade upp och gjorde matsäck till Nellie och mej, sen blev vi hämtade av familjen Damberg.
Vi plockade en hel del. Marie och My hittade mest. Det var en mysig förmiddag  med kaffe i en ängsbacke och sol som värmde lagom mycket. Precis som augusti ska vara!

När jag kom hem var Jonna här och red med Karin.  Vi bytte till oss en massa kräftor mot ridning! Och så skickade jag med dem lite svamp också.

Lagade mat och bakade kaka till kaffet. Då kom regnet igen. Tomas hann precis klart med grästrimmern. Fint i trädgården nu!

Karin och Tomas tog tag i kräftkokandet medans jag gick ut med hundarna. Det spöregnade, men jag kunde inte låta bli att  ta med mig svampkorgen igen. Totalt genomsur ända in på skinnet (trots regnkläder, värdelösa!) kom jag tillbaka med 6 liter fina kantareller.

När jag kom hem gick jag till stallet eftersom vi hade lite kvar. Flyttade omkring hästar, mockade och tog in Katur som skulle blistras på knä och has. Han fick lite havre medans jag höll på med honom. Rätt som det var "talade" han om att han inte mådde bra. Han sparkade sig mot magen, slängde med huvudet och lade sig ner. Typiska koliktecken.

Jag var ju genomsur så jag bad Tomas och Karin komma ut så jag fick gå in och byta om. De tempade och lyssnade på magen och gick promenad. Magen kom igång, men han står inne inatt. Sur som tusan var han för det!

Klockan var 21.30 när vi fick äta! Kräftor och rostade mackor. Gott som tusan!

Sen rensade Tomas och jag svampen som nu står och förväller.

Imorgon är det en ny dag, kanske en svampdag till!!!


Katur, lite gråa strån i ansiktet har han fått!

Kommentera

Publiceras ej