Efter mycket om och men kom vi iväg!

Vi hade just lämnat Motala när Tomas fick ett sms att planet inte skulle gå till Island. Men strax efter det ringde Brita, som ordnat resan och sa att vi kanske skulle åka senare på kvällen. Så vi fortsatte till Stockholm för att tillbringa dagen där.

Vi gick i Gamla stan och på Skansen hela dagen. Det var trevligt att göra det med!

Framåt eftermiddagen fick vi veta att vi nog skulle åka dagen efter istället, så vi fick bo över på ett hotell vid Arlanda.

Sedan blev tiden  flyttad en gång till, så det började kännas lite jobbigt..... Men 15.15 kom vi äntligen iväg!

Jösses vad häftigt det var att flyga. Har bara åkt flyg till Gotland förut!

När vi flög in över Island såg det ut som man hamnat på månen! Så annorlunda.

Vi blev hämtade i en minibuss och åkte direkt till första hästgården Skeiðvellir. Gården ägs av Siggi som var en av de första islänningarna som kom till Sverige för att jobba. Han är gift med en svenska, Lisbeth. Vi såg underbara hästar, blev bjudna på surhaj, svarta döden och isländsk mat, Lamm med sockrad (!) potatis.

När vi fotat deras fina hingst, med vulkanen i bakgrunden var klockan mycket och vi for till Hestheimar för att övernatta. Åk dit om ni ska till Island! Gästfrihet är vad som kännetecknar Island och här kändes det som vi bodde hemma hos familjen fast det var ett värdshus!

Hela nästa dag åkte vi runt på 4 gårdar till. Fet, Kvistir, Arbakki och þjoðólfshagi. Superfina hästar och trevliga, gästfria människor. Blev bjudna på allt möjligt från öl till bakverk! På den sistnämda gården tittade vi på unghästar och blev väldigt sugna på ett sto.....

Efter en fullmatad dag åkte vi till Reykjavik och hotellet. Checkade in och gick till en restaurang som låg alldeles bredvid. Åt så magen stod i 4 hörn....Trevlig samvaro med de andra 11 hästkamraterna!

Nästa förmiddag tillbringades i hästaffärer. Köpte fina träns och lite annat roligt. Åt god lunch, soppa och kycklingtortillia på ett fint ställe på vägen mot 2 gårdar till. Det var Dalur, där vi träffade Fredrik Sandberg, en gammal bekant! Han hade nyss börjat jobba där. Här hade de också en fin flock med unghästar som var intressanta. men de sålde bara inridna hästar, så det blev inget problem!

Avslutade gårdsbesöken på Grænhóll/Auðsholtshjáleiga hos Gunnar Arnarsson, som tyvärr var sjuk, men vi träffade hans dotter och sen Hreggi som är från Sverige! Visades runt på ett tipp topp anläggning.

Alla ställen vi var på var superfina och moderna. Det hade vi inte väntat oss! Men det var stora påkostade anläggningar med stora ljusa stall och ridhus.

När vi tittat på alla fina hästar så åkte vi till Blå Lagunen och badade. Det var så härligt!! Ett måste om man åker till Island. Vi fick en blå drink i vattnet!

Kvällen avslutades med 5 rätters middag på Einar ben, en fin restaurang, ett stenkast från hotellet.

Vi har alltså ätit, åkt buss och gått väldigt lite, så vi ska nog inte väga oss...än.

Klockan 5 nästa morgon kravlade vi oss upp för att åka hem igen. Vi hoppades att det skulle komma lite aska så vi kunde vara kvar ett par dagar till, för vi hann ju inte med att rida och inte gå i Reykjavik heller. Men det får väl bli nästa gång!

Idag har jag tvättat, tvättat och tvättat!! Helen var här så vi gick en promenad med hundarna med. tur att hon kom annars hade jag fortsatt med tvätten.....

Här är några bilder. Resten lägger jag på facebok.