Sitter med mina sköna microuppvärmda tofflor på fötterna. 2 timmar ute, sen är jag stelfrusen, fast det bara är -2 grader idag.

Haft den långa jobbarhelgen och slutade i morse. Åkte direkt och gjorde ett träningspass i sporthallen. Idag gick det lätt. Vad skönt det är då!

När jag kom hem var Karin här och vi tog lite kaffe och mackor. Sen gick vi ut och mockade, packade foder och fyllde på vatten. In och lagade lunch, pasta och en sås på skinka, lök, svamp och broccoli. 

Sen red vi en sväng. Tog en barbackatur runt Ängsnäs. Vilma var med också. När vi var ute på gärdet vid jaktstugan såg vi 2 rävar som lekte eller om de bråkade! Hästarna stirrade på dem! Vilma varken såg eller hörde dem, hon nosade på alla spår efter djuren som gått på gärdet.

Jag longerade Tindra när vi kom tillbaka. Karin tempade Nökkvi, han flåsade så mycket och hovarna var varma. Men ingen feber. Först trodde vi att han hade lekt, men ingen annan var ju påverkad!

Nu tar vi en kopp te och en bulle och värmer oss lite. Ska åka och köpa havre i Fågelsta sen.



Fina Tindra! Fast hon står där de har toan!


Idag när jag åkte hem från stan så var det många som var ute med sina hundar. Undrar hur många jag såg som ryckte och styrde sina hundar med kopplet? Hunden står och nosar och rätt som det är rycker man till för man vill gå. Jag vet, jag har gjort likadant......

Men om man kunde få hundägare att samarbeta med sina hundar, vad mycket lättare det skulle bli! Undrar hur många som ringer hit och säger att de har problem med dragiga hundar!? Men de tänker inte på att de drar själva. Tänk en sån enkel sak som att säga: Nu går vi! Innan man börjar dra i kopplet. Då har ju hunden en chans att göra rätt iallafall. Eller om hunden är långt framför, det hjälper ju inte att rycka i kopplet. För hundar har inte det tänket att de kan räkna ut att de ska sluta dra!

Jag tänkte på mig själv med min första hund som drog i kopplet. På hundkursen fick man rycka till i kopplet och säga fot. Visst hon kunde till slut gå fot, men jag är säker på att hon hade lärt sig fortare med de metoder man använder idag. 

Jag gick på kurs hos Anders Hallgren -81 i Arboga. Där såddes ett frö till att träna på annat sätt. Men det tog många år innan jag ändrade mig. Typ till -05........

Men jag kommer aldrig mer att rycka i ett koppel, inte skrika åt någon hund heller. Jag vet hur man lär hundar saker och det vill jag lära ut till alla som är intresserade.


Hej matte jag kommer!

2 kommentarer

Anonym

21 Feb 2011 22:11

Härligt Agneta!

Sanna

23 Feb 2011 18:36

SV: Jo, det finns bär i frysen, men det tänkte jag inte på förrän efteråt.... Men det ska jag göra nästa gång :D.

Kommentera

Publiceras ej