Sov lika länge idag! Otroligt, men det är ju så mörkt. Mulet och regnigt. Sovarväder!

På fm fortsatte Karin och jag med vårt projekt hundträning som vi började med igår. Så himla kul! Smilla var jätteduktig och är smartare än vad vi tror. Samma med Mio! Det är vi som är så tröga och inte hinner belöna, då hinner de göra något mer innan vi reagerar! Jim och Vilma är mer förlåtande! De har av erfarenhet lärt sig att vi människor är lite saktfärdiga!

Allie är för rolig att träna. När hon väl förstår så går det undan. Men man får inte gå för fort fram och hon klarar inte så många repetioner innan hon blir trött! Det tar på skallen när man ska tänka själv!

Smilla duttar på de saker som Karin pekar på. Steg 1 i träningsplanen.

När vi hade fikat och tränat så gick vi ut och jobbade. Det regnade, hästarna var dyblöta så ingen var ridsugen. Det blev mockning av hagen och en massa annat vanligt stalljobb. 

Hundarna for omkring och skitade ner sig....

Efter ett par timmar gick vi in och lagade mat och Tomas åkte och köpte något till bilen som fattades när han skulle byta bromsar (tror jag)

När vi hade ätit så skrev jag färdigt alla julkort. Tomas och Karin mekade med bilarna.

Ikväll har jag tränat ett pass till och det var skitkul! Både Jim och Mio valde rätt objekt flera gånger.

Man visar fram ett föremål, sen ska de para ihop det med ett av 3 presenterade föremål.



Jim väntar på tecken att få börja!

Nu ska jag sova! natti natti!
 



5 kommentarer

marianne

16 Dec 2013 09:57

Det låter kul :) Men hur vet hunden vilket föremål som ska paras ihop med vad?

sv: jodå...jag har gjort som så att jag gått ut i hagen, gosat en stund och sen gått in och gjort något annat....men jag får känslan av att hon blir sur att hon inte får följa med då..kanske är det därför hon bråkar? "Ingen idé att komma när hon ändå inte bryr sej om att jag vill följa med och göra något?"
När jag leder henne brukar jag alltid småprata och oftast stryka henne på mulen eller i ansiktet...berätta hur fin hon är, så att gå med mej tycker hon är trevligt...Jag ska försöka göra den biten ännu mer trevlig för henne.....jag har försökt undvika för mycket godis eftersom hon var grymt bortskämd när hon kom och alltid bökade runt och nafsade efter godis...

Egentligen tror jag hon skulle passa bäst på lösdrift, hon trivs inte så bra inne faktiskt, så tanken kommer mer och mer att jag ska försöka hitta en lösning för det.

Helén

16 Dec 2013 19:55

HALLÅ!! Hur vore det om bruden tränade lite själv oxå ;-)
Kraaam Helén

marianne

17 Dec 2013 08:36

Nä du.....jag blir varken arg eller sur ;)
Jag tar tacksamt emot alla tankar och tips....det är ju liksom en del av bloggandet tycker jag, att få andras syn på saker och ting.

Jag vet inte riktigt hur du menar...men så här menar jag:
Jag går ju inte direkt omkring och tänker att jag ska vara flockledare, det är när hon testar mej som jag känner att hon ska vara under mej i rang, och för att komma dit vill jag prata hennes eget språk.

En bra flockledare är jämnställd sin flock, men om/när det behövs ska det räcka med att kasta en blick eller vika ett öra för att "säga till" eller
på sin höjd svänga lite med svansen.

Nu kan jag varken vika ett öra eller svänga med svansen, men ett grimskaft kan jag gunga med...och jag kan sträcka på mej. Så tänker jag :)

När jag hade flera inhyrningar här funderade jag på vem som egentligen var flockledare...när jag studerade flocken under en period såg jag att det var min Brigade.....han gjorde egentligen inget, men när det blev bråk, strosade han helt sonika emellan de som bråkade. En gång såg jag när han vallade en bråkstake mot ett hörn och sen stod han där och passade honom en stund...ungefär som skamvrån, efter några minuter släppte han fram bråkstaken igen och det blev inget med tjafs. DET kallar jag en bra flockledare...det räckte oftast att han höjde huvudet och tittade så fick han de andras uppmärksamhet, vid något tillfälle sparkade han mot en häst gick på och bet, B gjorde allt i rätt ordning men till slut tappade han tålamodet och då smällde det....men det tog lååång tid.

Kan du tipsa om någon bra och lättsam bok om hur det ska fungera utan att jag ska se mej som flockledare?

Det där bufflandet och tiggandet har jag lärt henne av med :) Jag tog konsekvent bort hennes huvud, berömde utan godis och gav henne bara en bit vid bestämt tillfälle, när jag släppte henne efter ridningen. Hon vet att hon ska få en bit innan jag tar av grimman i hagen men väntar tålmodigt, inget direkt tiggande. Men nu har jag utökat till en bit när jag tar henne i hagen också...;)

marianne

18 Dec 2013 07:59

Jo så är det ju med allt....ju mer man lär sej, desto mindre kan man....
Det är klart att en utbildning tar många år....själv har jag "bara" praktisk erfarenhet, men har lärt mej mycket av det :)

Jag ska se om jag får tag på boken om klickerträningen.

Nina Liljedahl

18 Dec 2013 15:54

Det där verkar spännande med att hundarna ska para ihop saker. Jag kanske är lite trög men jag begriper inte hur du lär dem vad som ska passa ihop.
Kanske förslag till ett blogginlägg?

Svar: Bra idé.Tack för tips!
Agneta

Kommentera

Publiceras ej