Har just ätit en väldigt god efterrätt. I söndags "råkade" Tomas koka 20 portioner risgrynsgröt! Vi har ätit det några dagar nu.

Men ikväll gjorde jag hallon-ris a la malta. Alltså gröt, grädde, vaniljsocker och så rörde jag ner frysta (tinade) hallon. Oj vad gott det blev, men mättande!
 
Idag har Allies öga blivit "skrapat". De små sår hon hade på hornhinnan läkte ju inte efter att vi varit på 3 veterinärbesök. Så idag sövdes hon och sen triggar de igång läkningen genom att reta sårkanterna med en tops.
 
Stackars lilla gumman. Hon har varit trött och haft det jobbigt idag. Men hon vaknade till när jag skar älgkött förut!

Medans Allie låg på operationsbordet så var jag på Jula och köpte en ny avfuktare. Eller bytte den gamla rättare sagt. Skulle köpa kaffe och macka på mc donalds men kom 2 minuter för sent. De säljer bara mackor till 10......

Gick till Maxi istället. Utanför satt en liten späd tjej och tiggde. Hennes blick var alldeles tom. Folk kom ut med överfulla kundvagnar, men ingen brydde sig om henne. Jag får så ont i magen, jag kan bara inte gå förbi. Jo jag gick förbi, men köpte en macka till henne med. Hon log lite när jag gav henne. Men egentligen kändes det inte mycket bättre i mig....Fy farao! Varför är världen så orättvis!!

Sen åkte jag och hämtade Allie och fick med ett recept som skulle hämtas i Ryd, där det finns ett köpcentrum. 

Utanför den ingången satt en till tjej. men hon var lite mer aktiv och bad leendes om pengar. Jag log tillbaka och gick in för att köpa medicin och sen växlade jag en hundring så hon kunde få några tjugor.

Pratade lite med henne, för hon kunde några ord på svenska. Jag sa att det var för kallt att sitta där. Då sa hon att hon hade problem med astma. Sen tackade hon flera gånger. Och jag svalde en klump i halsen och åkte hem......

Jag vet att många säger att man inte ska ge. Att det är ligor som jobbar. Kanske det, men jag kan inte bara låtsas att jag inget ser.


Ikväll har jag städat lite. Tvättade skinnsoffan. Smutsvattnet rann! men nu kanske det blir kallare och mindre skit dras in!
 
 

Var är maten!?



Allie på skateboard och Mio tittar på
 
 

3 kommentarer

Helén

21 Nov 2013 12:23

MysAllie <3
Kraaam

marianne

22 Nov 2013 08:19

Jag blir också så illa berörd av de som tigger, men jag ger aldrig pengar :( däremot brukar jag ofta köpa de tidningar f.d missbrukare säljer.
Men lilla Allie då <3...hoppas det läker nu.

Sv: min förra häst blev helt avig när jag stressade eller var arg, han vägrade precis allt....vi kom knappt från stallplan och gjorde vi det så behövde jag lirka och övertala honom att gå fram så där lärde jag mej snabbt att stress betydde VÄLDIGT sen ankomst hehe det kunde ta upp till 1/2 timme att gå upp till ridhuset som egentligen tar 10-15 minuter.

Nina Liljedahl

23 Nov 2013 11:57

Det där med tiggare är verkligen olustigt! Vi i Sverige är ju inte vana vid det (ännu) och nu sitter det plötsligt tiggare utanför var och varannan matbutik. Jag funderar på om de behöver tigga, får de inte sitt uppehälle av socialen? Eller är det illegala flyktingar som tigger, som faktiskt inte har mat för dagen? Det där måste jag nog försöka ta reda på. En annan sak som slog mig, varför är det "alltid" kvinnor som tigger? Var är männen? Är det så att kvinnornas män tvingar ut dem att sitta och tigga i kylan, medan de själva sitter inne i värmen? Man vet ju att inte kvinnor och män har lika värde i vissa kulturer.
Hur som helst så är det ett sorgligt kapitel att de stackars kvinnorna ska behöva sitta ute i kylan hela dagarna och tigga, vilken orsak det än har.

Vad trist att Allies öga inte läkte av sig självt. Hoppas nu att det läker som det ska efter det här ingreppet.

Kommentera

Publiceras ej