Började med valpkurs när jag kom hem från jobbet. Det var mulet men kom bara några få regndroppar som tur var. Idag kom en ny tjej, så de är nu 9 stycken. Det är ofta så med valpkurser. Hade bara 5 stycken som anmälde sig för länge sedan. De andra kom nu i slutet. Folk planerar inte in kurs förrän de redan har köpt hund, verkar det som. Ibland ringer till och med folk med nästan vuxna hundar och vill gå valpkurs! Valp är de tills de är 6 månader, hos mig. Sen blir det vardagslydnad.

Idag tränade vi hälsa fint, gå fint i koppel och sen repeterade vi förra veckans träning med hantering och inkallning. De hade tränat bra på sin läxa! Att belöna kontakt från hunden utan att locka på den. Idag byggde vi på den träningen vid koppelgåendet.
 
Idag fick de leka i slutet också i 2 grupper. Mio lekte med dem och var "lekfarbror". Han är underbar, kan leka med vem som helst och anpassar sig så fint. En valp blev lite rädd, för han blev jagad av en som fick byta grupp. Då kom Mio och visade att fast han är stor så är han snäll. Gud jag blir så stolt över honom!


När kursen var slut så var Moa, min brorsdotter här och red Tindra. Hon är så duktig! De där små benen! Hon red alla gångarter och på en liten fyrkant i mitten gjorde hon bakdelsvändningar (eller heter det framdel?) Hon flyttade bakdelen alltså!!
 
 
Sen kom systrarna Maja och Klara som red för Karin. Jag klippte gräset och Tomas klippte häcken.

Sen gick vi in och fixade lunch. Då var klockan över 15! Karin och Moa åkte hem, men vi tog en kopp kaffe innan vi gick ut igen. Jag ville gå till skogen men Tomas ville fortsätta med transporten som han byter broms"grejer" på!
 
Jag tror att klockan var mellan 16.30 och 17 när jag traskade iväg med svampkorg och hundar. Det är tyvärr konkurrens om svampen här så jag hittade inga mängder. Men jag glömde visst tid och rum,  kom hem klockan 20!!

Jag som tänkte rida! Nej det blev inget. Rensade svampen och så gjorde vi svampstuvning på varma mackor. Sen kollade vi på Miranda på svtplay. Det var repriser som de börjat köra igen. Men ni som inte sett det programmet, se det! Jag älskar henne! Lagom långa program 28 minuter!
 

2 kommentarer

marianne

31 Aug 2014 12:53

Jag tycker torsdagar är bästa dagen för att plocka svamp, innan helgen när alla andra är lediga och ska ut i skogen...hihi
Men i år finns så otroligt mycket svamp så det bör väl räcka till alla.

När hästen flyttar bakdelen heter det framdelsvändning den står på framdelen :)

Sv: Jag har aldrig sett annat än vilda björnbär, så nu har du lärt mej något nytt :)

marianne

01 Sep 2014 09:35

JAg har inte sett de program du pratar om...inte ens sett en skymt.

Ja, det var användbar vinst, jag kom på sen att det låg två stora ostar i påsen också, en grevé och en herrgård.

Det verkar som om förkylningen håller på att ta fart...tyvärr, det kunde gott vänt där.

Kommentera

Publiceras ej