För det första så sov vi läääänge. Till över 9!
 
Efter morgonpromenix och frukost så lastade vi släpan full med gammalt virke. Nu har vi kört 3 lass med skräpvirke.

Så skönt att bli av med det.

Sen hämtade jag min fina saab som fått AC:n påfylld. Jag ska byta framruta nästa vecka eftersom det är en spricka i den. Det går på försäkringen, så självrisken kostar det. Så fixa en liten rostfläck på en framskärm. Sen tror jag att jag ska lämna in dem för att stripa upp den med mitt företagsnamn. Det skulle vara kul!

På eftermiddagen klippte jag gräset. Sen har jag mockat och allt det vanliga. Tomas har klippt träden och grejat med sitt. Dagarna går!

Idag pratade vi om hur olika hundarna är när det gäller "intelligens" eller vad man nu ska kalla det på hundar. En del hundar kan ju lära sig mycket, många olika saker. Det kan alla 3. Fast de lär sig på olika sätt. Mio är lättstörd. Hankan vara  svår att belöna med godis, men desto lättare med leksak eller gammal handske. Han kan lägga av om han blir störd av något som han anser vara mer kul.  Han är superduktig på spår, agility och sådana fysiska saker. Men om han inte förstår eller om han känner att man blir irriterad eller stressad, då lägger han av. Han är bra, för det ställer krav på mig att jag är skärpt!

Jim är lättare på ett sätt! Han är tåligare med att man själv gör fel, eller inte är riktigt med. Han räknar ut själv, snabbt. Och gör han fel och märker det, då provar han fler sätt. Han har ett annat driv, liksom. Han är också med på vad vi säger som till exempel när vi sitter och fikar eller så. Då hör man svansen slå, om han hör att vi pratar om något som han känner igen! Han tar ofta egna initiativ, som att plocka upp saker som ligger på golvet.

Av våra hundar är det definitivt han som har störst ordförståelse. 
Vi kallar honom pajasen! Här ligger han och vill ha uppmärksamhet! Ålar runt med en leksak!

 
 
Allie, den lilla stumpan. Hon är så otroligt barnslig och rolig. Hon är som en valp, fast hon är 7 år! Hon älskar att träna och lära sig nya saker, fast hon har ofta för bråttom. Sen tror hon att allt hon gör ska göras sittande! När hon lär sig nya saker blir hon så glad, om man skulle översätta hennes känsla till en mänsklig, så verkar hon nästan förvånad! Hon lägger inte av! Så vart Mio fått det ifrån vet jag inte! Allie är ju hans mamma och Jim är pappa. Allie är en klippa på att valla får!  Här är hon och Mio.

 


Allie leker med saker lite för hårt. Fattar inte hur galen hon kan bli! Mycket grejer har gåt sönder. men hon får oss att skratta varje dag! Igår låg hon på rygg ute med en handske mellan frambenen som hon bet i! Som en katt! Många handskar går åt här.......Tomas lägger dem framme, så han får skylla sig själv!


 
Men jag lär mig massor själv på att de är så olika. Det är bra!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer

Mariann L

01 Aug 2014 11:13

Härliga hundar! Så spännande med olikheterna.

marianne

02 Aug 2014 11:18

Jag fattar inte hur ni kan få så mycket gjort...jag tycker inte jag hinner med någonting...

Det är roligt att se olikheter på djuren...jag tänker alltid på de som säger "en hund är en hund, den har väl ingen personlighet" eller häst eller katt...det är nästan lite synd om de som inte fått lära känna djuren ;) Till och med hönsen har olika personligheter ju...men det trodde jag inte innan jag fått hem mina.

Kommentera

Publiceras ej