Tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om bara terapihund. Jag går ju den utbildningen nu och mina kamrater i klassen (iallafall några) ska göra examen om 2 veckor. Jag kommer att vänta till våren eftersom jag missade flera träffar när jag var sjuk, så jag kommer att hoppa på en ny klass som nyss har börjat.

Vad är en terapihund?

En hund som kan göra skillnad för hur människor mår. 
Om man vill utbilda sin hund gör man en inprovning och ser om den är lämplig. 
Den viktigaste egenskapen är ju att den tycker om folk. Resten kan man träna!

Vad kan man jobba med?
 
Det finns många olika områden. Jag var i fredags på ett Forum för Terapihundar i Västerås. Så nu vet jag ännu fler än jag visste förut!
* Äldreomsorgen var nog först ut i Sverige tror jag. Många har haft sina hundar med sig och märkt positiva effekter. Men vi pratade mycket om i fredags att det är viktigt att man utbildar sina hudar, så det inte blir så att det händer olyckor och sen stängs dörren för hundar i vården.
*Kriminalvården har haft flera projekt. (vanligt i USA)
* Psykiskt sjuka människor. Finns både boende och daglig verksamhet. Lyssnade på en underbar människa från Norrland som har både hästar och hundar i sitt företag.
* Karolinska i Uppsala har en terapihund, vars matte är överläkare. Den hunden jobbar med väldigt sjuka barn på sjukhuset.
* Skolor har så kallade läshundar. Barn som har svårt i skolan, får sig får träffa en hund och läsa för den.

Vad kan hunden göra?
 

• Skapa motivation

• Öppna till samtal

• Öka koncentrationsförmåga

• Minska oro och ångest

• Förbättra långtids- och korttidsminne

• Öka självkänsla och självförtroende

• Skapa en känsla av sammanhang

• Öka kondition, muskelstyrka och finmotorik

• Öka vilja att interagera med andra

 

 

Mio letar godis som barnen gömt

 
 

Mio spelar basket med ett barn

 
 
Mio och jag har gjort praktik på en förskola i 10 timmar. Där har vi tränat på en massa olika saker med ett litet gäng 5-åringar.
Vi har lekt och spelat spel. Tränat motorik, turtagning, de har lärt sig en massa om hundar dessutom. Praktiken var ju för att vi ska se vad Mio behöver träna mer på. Han har fått träna på att lyssna på andra (än mig) att ligga still, fast barnen springer, ligga i knä och bli klappad och mycket annat!

Mio och jag har ett praktikställe till, hos en vuxen kille som behöver stöd. Där har vi varit ute och gått mycket och tränat på lite småsaker under promenad. Där har Mio tränat mest på att gå rakt fram utan att kissa och nosa!

Jag ska till Hundens hus om 2 veckor igen och fortsätta vår "resa" mot en färdig terapihund!
 

2 kommentarer

Stina

17 Nov 2014 07:48

Jag arbetar med dementa och ofta kan jag se hur de gamla lever upp när det kommer en hund på besök.
Ibland blir man nästan tårögd då ngn man inte får kontakt med söker kontakt med hunden - jag skulle önska det fanns mer djur inom vården !

Nina

25 Nov 2014 16:16

Vad intressant att få veta lite mer om terapihundar! Det är så fint att det finns människor som vill utbilda sina hundar till det, eftersom en terapihund kan betyda jättemycket för en enskild individ.

Kommentera

Publiceras ej