Började 8 på jobbet. Vid 10 åkte vi hit och gick en promenad med hundarna och drack förmiddagskaffe. Tur man kan, annars blir det långt för hundarna. Idag jobbade nämligen Karin också.

Efter jobbet handlade jag mat och lite uteväxter. Köpte några säckar jord också.

Men innan vi gick ut drack jag kaffe och käkade micrade äpplen med kanel och keso. Mums!

Hundarna och jag gick till skogen. Men oj vad det var fullt av gula löv. Hittade bara några kantareller. På en del ställen var det tjockt täcke av löv redan. 
 
När vi kom till ett ställe där det brukar finnas svamp sa jag till Allie att leta. Hon började genast nosa och hittade 4-5 stycken! Sen hittade hon en gång till på ett annat ställe. Det var första gången jag bad henne leta. Förut har hon spontanletat, när hon sett oss leta. (Fast jag har ju tränat in doften hemma)

Jag är noga med att vänta att sätta signal på beteenden. Egentligen är jag väldigt sen! Men det är för att jag vill ha ett beteende först och sen talar jag om vad det heter för hunden! 
 
Om man (som många gör) säger ligg 10 gånger till en hund som sitter och den inte lägger sig ner, då har den ju ingen koll på vad det betyder. Det är det absolut vanligaste som folk blir sura på sina hundar för. Alltså att de inte gör som man säger. De tror att hundarna bara jäklas. Nej de har bara lärt sig fel!

Jag har aldrig varit med om att de inte lagt sig ner om man gör på mitt sätt. Men det ska ju gå fort tycker en del. Så de trycker på ryggen eller rycker undan benen på hunden. Inte undra på att den inte gör det själv sen.

Jag är sen med signal/kommando som sagt. Så nu har jag en hund (Allie) som sitter och "skäms" så fort man tittar på henne!! Det vill säga jag har lärt henne att dra tassen över ansiktet. Men nu måste jag "döpa " det. För idag när min brukare och jag var här så satt hon i soffan och gjorde skämmas hela tiden när han tittade på henne! Ja jösses vad rolig hon är!
 
Ikväll har jag lagat mat i flera timmar! Biffstroganoff med kantareller till matlådor. Kyckling med klyftpotatis och jordnötsås åt vi. Det var gott!
 
 
 
 
 

1 kommentarer

marianne

08 Oct 2014 14:29

Haha..vad gullig Allie är....skäms :)
Jag försöker tänka på att inte säga något när Ava gör fel, och berömma när hon gör rätt, men det är inte så lätt att komma ihåg alla gånger.
Hon är snabb att lära om jag gör rätt....t.ex visade jag henne första tiden hon var här, att hon skulle backa ett par steg, när jag kom med tränset och nu blir jag så glad varje gång efttersom hon gör det helt automatiskt :) Jag har bara petat på bogen och sagt "back" och nu gör jag inget :)

Vad duktig du är som fixar flera matlådor åt gången, jag brukar lägga resterna varje dag så har nästan aldrig någon klar i frysen.

Kommentera

Publiceras ej