Imorse kom jag hem från jobbet och det var kallt och blåsigt. Då blir det kallt inne också. 
 
Efter kaffe så gick vi ut, Karin kom också. Vi gick promenad, packade foder och grejade lite. 
 
Sen åt vi lunch och lämnade hundarna inne, för vi skulle rida.

Karin red Freyja och jag Tindra. Tur att vi har broddar! Isgata överallt på vägarna. I skogen var det lite bättre.

Tindra låg på som tusan, så jag blev helt slut i armarna!

Ikväll ringde en ledsen hundägare. De hade en hund som hade bitit flera och morrade och bar sig åt.
Jag vet precis hur det känns! Det är nog en av anledningarna till att folk ringer hit. Jag är bra på att förklara varför det kan bli problem, om olika orsaker osv. Men mest för att jag själv haft en sån hund och det var därför jag utbildade mig.

Man måste lyssna, säga att man vet hur det känns och att vi ska hjälpas åt att lösa det.
 
Men ännu en gång är jag förbannat irriterad på en del uppfödare. Det går bra att sälja, men sen får hundköparen klara sig själv!
 
Absolut inte min uppfödare! Hon är tvärtom! Hon gör alldeles för mycket utan ersättning! Hjälper alla valpköpare med vallning och håller med får, ordnar läger och har en facebookgrupp för alla valpköpare. Ställer upp till 100%.
 
Det är så synd om en del som köper "fel" hund. Det är ofta deras första hund och ofta en ras som inte är den lättaste. Men är man villig att lära sig och kanske att ändra på en del saker så är inget omöjligt. Ibland behövs inte så stora förändringar, men ofta behöver man lära sig förstå hunden. 
 
Ofta har man missuppfattat saker som hunden gör. Det vanligaste är att hunden morrar och då straffar man hunden för det. Fast det i 99% betyder osäkerhet. Om man straffar en osäker hund så har man gjort bort sig. Då försvinner snart förtroendet för människan och man har ett problem som bara ökar......
 
Nu ska jag  sova. Imorgon är det P möte, så ingen sovmorgon!
 
 
 

1 kommentarer

marianne

14 Jan 2015 09:33

Men stackarna :( egentligen skulle det vara "körkort" på hund...eller alla djur förresten. Men lite konstigt att folk inte lär sej rasen innan dom köper sin första hund, kan jag tycka, man köper ju inte en bil eller TV t.ex utan att först kolla hur den fungerar. Hur gick det med denna hund? Ska dom gå på kurs hos dej?

Sv, jo om det blir kallt så dör kvalstren, men om dom sitter på en höna eller i hönshuset är det ju varmt och skönt :(. Kommer du ihåg förra hösten? Då stängde vi ute hönsen 14 dagar för att den ohyran som fanns inne skulle dö...utan värddjur-ingen överlevnad! Vi behandlade hönsen med olja då, jag tycker det är så kladdigt så tänkte prova med kalk denna gången.
Förr, innan vi gjorde om den gamla hundgården till hönsgård fanns det gott om loppor där som katterna och hunden tog med sej in i sängen, då hade jag massa loppbett på benen..haha...men jag antar att hönsen ätit upp de loppor som biter...de kvalster dom har på sej syns inte och lever bara på fåglar.

Kommentera

Publiceras ej