Onsdag och torsdag blev det ingen ridning. Ena dagen var det storm och på torsdagen hann jag inte. Jag hade en privatlektion med en familj på fm. Med en gullig och duktig valp. Sen gick timmarna med hushållsarbete och hundpromenader innan jobbet!
 
På fredagen var hovslagaren här. Vi har fått en ny! Det är Rogers son som har börjat sko. Roger har alldeles för mycket att göra! Han har startat en smedja, ditt man får komma och sko och han har samarbete med flera hästkliniker.
 
Vid lunch såg jag att en tacka gick omkring och såg vilsen ut. När jag hade ätit så hade hon fått 2 lamm. Det var inte första gången för henne, så det var lugnt, men givetvis började det regna! Men jag lyfte in dem i vindskyddet och hon föjlde med! Sen höll hon sig där som tur var tills Tomas kom hem och hjälpte mig in med dem i stallet.
 
På em kom en liten blyg flicka och skulle rida. Mamman sa att hon var jätteduktig och hon hade ridit 4 år på ridskolan.
Jag undrar vad i jösse namn de lär sig där!! Ingen skugga ska falla på varken mor eller barn, för hon var säkert duktig på ridskolan, där hästarna går på led. Men.....Jag tänkte vi skulle rida ut men hon ville rida på ridbanan så då är det uteslutet att rida Beris 22 år. Han är pigg och rolig ute, men "dör" på ridbanan. Birkir är inte så välutbildad, men det är Tindra. Hon är superrolig att rida nu. Så jag sa att vi tar henne.
 
Men Tindra gick inte fram för tjejen hade ju aldrig ridit på riktigt! Hon förstod inte alls vad jag sa om drivning och annat. Hon styrde inte ens utan satt alldeles stilla med händerna på halsen. Efter 4 år.......
 
Tindra är ju mjuk i munnen och extremt känslig när man lägger till skänkeln. Nuddar man så flyttar hon sig direkt och tar man inte bort trycket så går hon vidare i sidled. Så jag kom på att tjejen fick träna sidförande och sen gjorde vi framdelsvändningar, som Tindra är expert på!  Då log hon lite iallafall. 
 
Jag förstår hur hon kände sig. Jag var 13 år när jag fick rida en välutbildad dressyrhäst på ridskolan, som var ridlärarens egen. Den förstod ju inte ett dugg vad jag ville! Jag hade ju bara åkt runt på ponnyer!
 
Undra om de kommer tillbaka. Då ska vi rida ut!
 
Igår var det jobb hela dagen och iag har vi fxat en hage till tackorna med lammen. Jag gjorde också en äpplepaj till kaffet. Och på kvällen red jag!
 
Oj nu är klockan över midnatt igen! Godnatt!
 
 

2 kommentarer

marianne

16 Aug 2016 11:53

Det kanske var mamman som hade ridintresset? Och peppade dottern med att hon var duktig?
Jag tog en veckokurs på ridskolan när jag återupptog ridningen som vuxen, de damerna som var med hade gått 10 år på ridskolan....10ÅR!!! Fattar du? Ridläraren sa att om jag inte hade kunnat kunde han förstå det, men att de fortfarande inte kunde...han ruskade på huvudet...haha...

Nu ska jag försöka svara på dina frågor;
Jag brukar dammsuga på sänggaveln, ä så länge har jag inte dragit dram den men har en damsugarrobot som går under med jämna mellanrum.

Janne som plockar svamp - Janne som får rensa, men nu lämnade han mej igen med en hel hög :(
här växer kantarellerna nu som stora mattor.

Jag köpte glashuset i Skagen, det finns i olika storlekar och färger, jag tyckte de var så fina, skulle egentligen köpt två i olika storlekar, men de hade de inte i den affären, får se nästa gång ;)

Jag blir nästan tokig över den där lampan...hur kan den bara försvinna? Nästan som om någon snott den, men det skulle vara väldigt konstigt o någon går in och snor en lampa och lämnar alt annat kvar..haha

Garderoberna blir fina, men det har varit en hel del pyssel eftersom måtten inte stämmer, han har ju rivit och byggt efter egen skalle, det saknas ju en "ram" eller vad man ska säja, själva hålet var större än dörrarna. Nu ska vi försöka hitta inredningen....det blir nog inte så lätt heller kan jag tänka ;)

marianne cargus

18 Aug 2016 23:44

Oj, det skulle vara intressant att få reda på hur det var med den hästen, har du kontakt eller var det ett tillfälligt möte?
Ava var trött, hostade när vi började passen sen blödde hon näsblod några gånger innan det slutade med att det rinna tjockt äckligt varliknande snor ur ena näsborren. Usch vad rädd jag var då :(

Jag har gått upp en del sen jag slutade rida och redan innan dess behövde jag gå ner, nu när vi var på semestern kom jag inte i mina gamla schorts så jag bestämde mej....nu jäklar ska jag gå ner....Jag har ju tränar mycket förut så det är inte svårt att komma igång, bara jag har tiden...

Det var du som tipsade om de böckerna men då fanns de inte inlästa, jag blev jätteglad nu när jag såg att de är det

Kommentera

Publiceras ej