Efter en trevlig julafton så hade vi en skön  juldag hemma. På kvällen märkte vi att Beris hade kolik. Han hade rullat sig i vindskyddet. Men det släppte nästan direkt när vi gick en promenad, trodde vi. För han bajsade och verkade piggare. Så var det dags för mig att jobba på annandagen. Jag hann bara till jobbet så pratade jag med Tomas i telefonen och han hade fått magsjuka....troligen från barnbarnen.
 
Vi hade ju hand om grannens djur också så när jag jobbade fick han ju släpa sig ut till både dem och våra djur. Victor var ju här och han var ju snäll och tog ut hundarna på promenad och hjälpte till så gott det gick. 
 
Dagen efter kom jag ju hem och fick ta över. Det var i tisdags alltså.
 
Karin vågade sig hit iallafall! Vi hade ju ändå umgåtts innan också. My kom också, men höll sig bara i stallet!
 
Vi red tillsammans och hade jättekul. Vi red lite följa John och jag hoppade lite med Tindra.
 
 


På onsdagen så sa jag till Tomas att jag undrar hur Beris mår egentligen. Han stod för sig själv. Långt ifrån de andra.

Min känsla var rätt. För jag ringde veterinären vid lunch och hon kom nästan direkt.Först kände hon rektalt och då sa hon att det var stopp vid blindtarmen. Då kan de bajsa som vanligt, men ändå ha jätteont i magen. Islandshästar är ju svåra, det sa även Veterinär Birgitta, för de visar ju inte att de är sjuka förrän de är halvdöda....
 
Beris fick parafinolja rakt ner i magen genom en sond, som han vägrade svälja! Hon fick träla länge och väl! 
Sen skulle han ha 10 liter dropp med mediciner i. Det tog 4 timmar. Sen skulle han vaktas i 3 timmar till så han inte åt! För droppet skulle verka och rensa ur systemet.
 
På natten fick han stå inne på fri tillgång halm och sen lite ensilage i små portioner. Halv 2 på natten var vi ute sista gången. 
 
Marie och Moa kom och avlöste oss vid 20 tiden så vi kunde gå in och äta. Victor hade lagat mat!
 
Senare kom Robert och då tog vi kvällskaffe i stallet!
 
Vilken dag och kväll!  Nu mår Beris bättre, men han får inte vara ute fullt i hagen. Idag fick han gå ut 4 timmar, imorgon 6 och sen ska vi öka på 2 timmar per dag. Han får också en kur med loppfrön. Sen ska han äta det hela vintern. Vi ska ge allihop i förebyggande eftersom vi har sandmark och det är ju så milt så de går och plockar i sig allt möjligt och får i sig sand.
 
Igår var Karin, My och Moa här. Då red vi två och två på ridbanan. Moa och jag först. Hon fick rida Freyja eftersom Beris är sjukskriven! Men jösses vad fint det såg ut! Freyja var som en exemplarisk ridskolehäst!!
 
Här sitter Moa och pratar med Beris som fick komma ut och lufta sig lite.
 
Klockan 17 åkte jag till jobbet. Imorse när jag slutade var jag och handlade på Maxi och sen på granngården och köpte loppfrön i stor hink.
 
 
 Hittade detta på Maxi åt Hilma som fick magsjuka igen! Tyckte så synd om henne. De skulle åkt bort över nyår. Det blev inget med det....
 
 
 
Det blev stallpyssel och uteritt med Mio för mig och Tomas byggde en egen hage åt baggarna.
 
 
 
När vi hade ätit skjutsade vi Victor till tåget. Vi åkte lite tidigare, så vi kunde smita in på Hööks innan stängning och köpa nya hönät. Victor gick in på Ikanohuset och shoppade, sen sågs vi där. Då hittade jag en tröja, en mössa och en scarf, på rean. Tänk vad man kan hinna på en knapp timme!
 
Nu har vi druckit te och ätit kex och ost. Snart sovdags. Imorgon är det jobb igen.

2 kommentarer

Marianne

01 Jan 2017 15:45

Men usch så jobbigt för er alla tre, magsjuka brukar ju vara snabbt övergående men det måse vara vidrigt ändå, jag har aldrig haft det men varit matförgiftad så jag kan förstå hur det är.
Skönt att Beris tog sej igenom det där, stackaren våra betar också, de Kanske också behöver loppfrön? Hur jag nu ska få i Ava sånt?!

Marianne

01 Jan 2017 15:46

Det har varit ett tufft år för oss men det är väl så livet är...

Kommentera

Publiceras ej