I fredags eftermiddag for vi iväg till Gotland! Innan dess hann Karin och jag rida och fixa det mesta i stallet. Sen blev det bråttom! Packade och åt i ilfart!
 
Båten gick vid 19 tiden. Vi tog hytt, så vi kollade på idol och åt en god högrevsburgare på överresan. 
 
  
 
Vi bodde på hotell Breda Blick. Jättemysigt ställe. Ställbara sängar och bubbelpool på rummet! 
 
Vi kom till hotellet sent, så det blev sängdags direkt.
 
På lördagen gick vi på stan och handlade lite julklappar och på torget var det julmarknad , medeltidstema!
 
Det var synd att det småregnade mest hela tiden. Snö hade ju varit mysigare!
 
Vid 15 tiden gick vi tillbaka till hotellet. Badade och slappade tills vi skulle på medeltidsjulbord! 
 
Jag köpte en tröja till mig själv. Råkade bara se den. Den var "min", liksom! 
 
 
 
 
 
 Medeltidsjulmaten!
Jösses vilken upplevelse! Det var mat som man aldrig hade ätit förr! Och underhållning av hög klass! Vi satt i ett källarvalv med bara stearinljus och öppen eld!  Precis som förr!
 
Servetten som ligger på tallrikarna, delade alla vid bordet!
 
 
 
 
 
 
 
Vi satt bredvid ett norskt par som var väldigt trevliga!
 
Middagen var i 4 timmar och när vi kom till hotellet tog vi en kopp kaffe innan vi somnade! Det fick vi nämligen inte på middagen. Fanns det inte kaffe på medeltiden!! :-)
 
 
Här är maten vi åt:
 
 

JULGÄSTABUD
Våra fyllda lador erbjuder följande läckerheter på detta storslagna gästabud:

Lammtestiklar och valnöts sup
Kräftor och kräftstjärtar i krämig soppa, serveras med saffransbröd
Salt sill med picklad rödlök, kruklagrad sill med surgrädde
Långkokt lammhals och korngryta, smörkokt rödlök 
Bakad rotselleri med rostad palsternacka och smålökar samt persiljeröra
Haren i grytan med rågmjölsklimp
Rökt fisk med vitt mos, kanel, dill, pepparrot
Lutad fisk med brynt smör, bakad solrot
Getost med senapskål, gula betor och honung
Svartrökt skinka med grov-senap, trancheras i matsalen
Rimmad senapspanerad grislägg med rotmos
Lammskånk & revben med lingonsyrlig Camelin-sås
Våffla med äppelstomp slagen grädde rostade nötter
 
 
 
 
 
 
På söndagen blev det en tur på stan igen innan vi gick och hämtade packningen och gick ner till båten.
 
 
 
Det blev en lång resa hem med bilen, för det snöade mest hela tiden.
 
När vi kom hem var klockan 22.30 och vi fodrade rastade vovvar och gick och lade oss!
 
Igår var det jobb igen. Slutade idag och var hos mamma och pappa en sväng imorse. Sen kom Karin hit och vi har trotsat regnet och varit ute mest hela dagen!

1 kommentarer

marianne

14 Dec 2016 12:14

Wow, vilken helg!!! Hur hittade ni det?
Tröjan passar dej som handen i handsken, den ser varm och skön ut också. Vilket spännande julbord, vad är camelin-sås? Långkokt lammhals skulle jag lätt kunna smaka, men testiklar vet i sjutton....haha
tror inte det fanns kaffe på medeltiden, de drack nog mest öl och svagdricka, vad fick ni att dricka till julbordet? Men en servett för alla på bordet? Blev det inte dragkamp om den?

Jag går inte långt på stigen, men nere på skogsvägen där det är sand har jag nog gått lite för långt.
Det kommer många minnen när man tittar på gamla foton....man inser hur åren går. Den där hästen var duktig att dansa på bakbenen och jag var aldrig rädd...helt sjukt hur mina föräldrar lät oss sitta upp utan hjälm, jag får ont i magen bara jag tänker på det.
Hur har Marie gjort med sina höns nu? Jag lider med mina som vill gå ut så fort jag visar mej, och de många tupparna slåss förstås när de är tvungna att leva så nära varandra. Jag hoppas Janne nackar ett par av de i helgen.

Kommentera

Publiceras ej