Ja från jobbet alltså!
 
Idag roade jag mig med att räkna ut hur lång tid det tar ute med djuren på en dag.
 
Det tar en timme på morgonen ungefär. Katter och kaniner får mat och vatten. Fåren får mat och dit får man dra maten på kälken. Hästarna får hönät, 6 stycken som vi hänger upp och tar ner nattens nät. Vatten brukar behövas fylla på. Vi har bara en eluppvärmd och de dricker upp fort. Ibland får vi fylla på både 2 och 3 gånger.
 
Sen tar jag en liten snabbrastning med hundarna. Sen in och äter frukost.
 
Idag tog jag även in ved på vägen, för det var  slut inne.
 
Efter lite jobb inne så är det dags att gå ut  igen. Då brukar jag mocka i hagen och vindskydden, ev halma  upp, fodra lunch. Packa lite foder. Promenera med hundarna en sväng. Det brukar bli två timmar innan tårna är iskalla!
 
Sen in igen en stund. Äta och kanske hänga tvätt, som idag. Dammsuga lite.
 
Vid 17 tiden, ut igen. Är man då själv så tar det minst två timmar till. Packa resten av näten och tio ikeasäckar med 7-8 kg i varje. Ge 3 hästar hinkmat. Mata katter och kaniner. Gå med hundar! Ge hästarna mer ensilage.
 
Sen går vi ut igen vid 22-23 och hänger upp näten. Fyller på vatten och eventuellt mockar några tag i vindskydden. Hundpromenad. Och fåren får mer mat!
 
Sammanlagt blir det 4-5 timmar. Den här årstiden iallafall.
 
Sen försöker jag hinna träna lite med hundarna. Idag har det inte blivit tid. När jag kom in klockan 18 hade jag gjort allt själv ute och var både trött och frusen. 
 
Tog en dusch och sen satte jag mig och läste nya Land innan jag lagade mat. Tomas håller på och drar sina sladdar.....
 
Kalventrecoté med pommes blev det till mat. Och glass med varma körsbär.
 
Imorgon är det lördag. Tänk om jag kunde hinna rida.......
 
 
 
Inte så här kanske! Men jag tror jag ska rida barbacka!
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer

marianne

24 Jan 2016 14:29

Åhh vad glad jag är att våra har bal i hagen...det där att fodra fyra-fem gånger per dag tar tid. Att packa höpåsar är det absolut tristaste med hästarna. Dessutom är jag lite allergisk så det börjar alltid klia överallt när jag gör det.

Visst dricker hästarna mer nu på vintern? Det är väl förstås inte så saftigt med hö...;)

Stina

24 Jan 2016 17:00

Ja, du har en hel del pyssel med djuren - tänk att man orkar dag efter ddag =)

Kommentera

Publiceras ej