Ja nu är det faktiskt julafton. Mitt i natta!
 
Imorse vaknade jag 6.30! Fattar inte varför, jag var ju vaken till 01 igår!
 
Jag tassade iallafall upp och satte på risgrynsgröt. Lagom tills den började koka så kom Tomas upp så vi gick ut.
 
 
Jag var lite fundersam på lammet, om hon skulle vara sämre. Men det var som igår. Hon åt och drack men lade sig ofta.
 
Nu var vi ju två, så efter en timme var vi klara och det var gröten med!
 
Det var gott med risgrynsgröt och vörtbröd med skinka.
 
Sen satte vi fart. Jag dammsög och Tomas satte upp en hängare som jag köpt till hallen. Efter kaffe och fruktsallad gick vi ut och jobbade. Fy vad tungt det var. All skit har tinat och kommit fram nu när snön försvann. Mockade 4 kärror och Tomas slängde upp det närmast gödselstacken för hand. Säkert en full kärra det med. Skottkärran sjönk i leran när man skulle köra....
 
Pysslade med tackan igen och då såg jag hur de andra lammen stångar henne så hon ramlar och sen rusar de bara på henne. Fy vad dumma får kan va! Jag sa att vi måste dela av dem! Tomas fixade 2 grindar och så fick hon egen kupé! Hon drack massor och åt lite och sen ger vi vomstart flera gånger samt Diarsyl. Måtte det ge sig snart med diarrén. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi var ute i flera timmar. Klippte ner granris åt både får och hästar, Fodrade och packade foderpåsar.
 
Vi var båda var helt slut när vi kom in! Som tur var så kunde vi plocka ihop rester till ett litet buffébord.
 
Sen drog jag iväg till Skänninge för att försöka hitta frysta lingon som jag letat efter i flera affärer. Det fanns inte men jag kom på att jag kunde fråga grannarna. Fick napp i Stallsberg! Härligt! Ska hämta dem imorgon och göra lingonbiskvierna som vi hittade i buffétidningen.
 
Tomas var ute igen när jag kom hem. Så jag bytte om och gick ut . Då blev det 2 timmar utejobb  till! Vi spolade bland annat av lammet . Nu ser hon bättre ut!
 
När vi kom in dammsög jag klart. Vi gjorde rödbetsallad, grilljerade skinka och Tomas bakade bottnar till biskvierna. Till slut lagade vi mat! Pommes och lammfärsbiffar med fetaost och soltorkade tomater.
 
Kl 23 gick vi ut igen och fodrade och då började det regna! Tur att hundarna kan kissa på kommando!
 
När vi kom in gjorde Tomas pannacotta! Tills imorgon alltså. Sen drack vi kaffe och åt fruktsallad som var kvar.
 
Nu är klockan 1.30. Kanske ska sova lite......Längtar tills imorgon och få träffa alla barna! 
 

1 kommentarer

Marianne

25 Dec 2017 09:38

Men herre gud vad du håller på hela tiden...!!! Hur orkade du med julaftonsfirande?

Jag håller tummarna hela tiden för lammet...stackars :,(

Björn Skifs bor ju i Haninge, där jag bodde innan jag flyttade hit ner, så jag har sett honom i centrum där några gånger...jag har alltid varit lite kär i honom, haha...

Ha en god fortsättning på julen nu...


Kommentera

Publiceras ej