Jag skrev ju lite imorse innan barnen kom. 
 
Jag skyndade mig att dammsuga av lite innan de dök upp. Och fick för mig att diska alla glas i vitrinskåpet. (idiotiskt!!)
 
När barnen kom drack vi kaffe sen gick vi ut. Vi började i stallet och gav alla mat. Det tog väl ca en timme. När vi kom ut till de andra fåren så sa Hilma: Jag tror det är två lamm där. Nä, de är födda förra året sa Karin om de två ungtackorna , som är ganska små!
 
Men Hilma hade rätt! En tacka hade lammat. Man brukar kunna se på dem när det är dags. Men jag såg inget några timmar innan!
 
 
 
 
Det ena lammet gick vilset runt och försökte komma in till baggarna i fållan bredvid. Och de andra tackorna yrslade runt och ville ha mat. Så det var lite rörigt. Annars brukar den som lammar gå undan och föda. Men denna hade lagt sig i vindskyddet där alla andra var! När vi försökte sätta lammet till mamman så stångade hon den så det var ett under att den klarade sig. Det bara small i väggen. Vi beslöt att tvångshålla den. Vi band fast henne i foderbordet i en grimma och höll i hennes bakben och lammet. Som tur var så var det två rejäla lammungar och den bortstötta  var envis som attan och gav sig inte. Den åt som sjutton när vi höll. Några timmar senare hade hon gett med sig och puttade snällt på den när den åt. De puttar dem i rumpan!
 
 
 
Det var full rulle här hela dagen och inte mycket blev gjort av det vanliga jobbet. Men ikväll kom Marie och My. Och sen kom Tomas så det gick snabbt när vi var många.
 
Vi fick hjälp att flytta in tackan med lammen i stallet så nu hoppas jag att det är lugnt där!
 
Karin och Emilia åkte hem vid 19.30. Det blev en lång dag!
 
Jim fyller nio år idag. Ikväll åt vi tjälknöl och då fick hundarna festa lite på resterna!
 
Imorgon är det jobb i stan  igen!

2 kommentarer

Marianne

06 May 2017 12:10

Var det hennes första lamm? Eller varför uppförde hon sej så konstigt? Skönt att hon tog till sej lammet sen iallafall...de är så söta.

Grattis till fina Jim...Leo blir också 9 i år, så fort tiden går, tycker han nyss kommit till oss.

Det är ju konstigt att man får för sej såna saker (glasen) när man har minst tid...eller är det så för man jobbar bäst under press? Haha

marianne

07 May 2017 10:52

Hon blev kanske överrumplad när det satte igång och hann inte undan....som när människor föder i taxin... men skönt att det ordnat sej.

Det är tråkigt med Ava, jag hade ju tänkt sälja eller lämna henne på foder, men det går ju inte om hon inte är frisk. Jag hoppas få svar i morgon, men tänkte försöka ringa och pratar med veterinären ändå, om det jag skrivit i mitt inlägg.

Det är nog bäst att inte skriva öppet om vad som strulade häromdagen, men du är på rätt spår ;)

Kommentera

Publiceras ej