Imorse var inte hästarna sugna på frukost tydligen. Jag mockade, hängde upp hönät, fodrade fåren och katterna. Sen gick vi neråt och kollade och då såg jag att de var på hemväg.
 
 
 
 
 
 
 
 
På förmiddagen vräkte det ner blötsnö. Karin och Emilia kom lagom till kaffet. Vi åt pannkakor till, som fanns kvar sen igår. Med keso och hallon. Emilia åt förstås mest hallon.
 
Sen gick vi ut en liten stund. Karin har svårt att gå så det blev en kort sväng och vi blev jätteblöta. Hästarna fick lite lunch sen gick vi in igen.
 
 
 
 
 
 
 
När vi hade ätit lunch så åkte de hem. Jag sålde lammkött åt grannen. Det var ju bra eftersom vi ska slakta 10 till om några veckor. Då lite äldre tackor. Men enligt alla i Fårgruppen på fb så är det toppenkött. Så vi äter väl dem då!!
 
Hade först tänkt ta dem till hundmat, men det tyckte folk vad heldumt! Så idag köpte Tomas en ny rök (ett aggregat). För några år sedan brann ju den upp, som han byggt! Då är planen att röka en del av köttet som blir nästa tillfälle.
 
Lite korv ska vi också göra. Sen hoppas jag några vill köpa kött. 10 stycken  blir svårt att äta själva. En ny frysbox ska också inskaffas! Den vi har är full.
 
Innan jag gick ut på eftermiddagen gjorde jag en kort meditiation och satt upp, för att inte somna! Det gick bra.
 
När hundarna och jag gått en kort sväng så fodrade jag hästarna. Freyja fick stå i gången och jag gav henne en rejäl hög. Började mocka i vindskyddet när jag ser att hon kommer in i hagen och bara sjunker ihop och ligger helt platt...
 
Jag fick upp henne men hon slängde sig ner och rullade flera gånger. Fick henne att gå in i vindskyddet men jag såg att hon hade ont. Stackarn. Hon åt nog för fort.Efter en stund började hon plocka i resterna efter de andra hästarna. Men de hade ju ätit upp det mesta. Så hon fick komma ut igen, men nu lade jag inte allt i en stor hög utan strödde ut stråna så hon inte skulle glufsa i sig! Sen fyllde jag på lite i taget.
 
 
Tomas kom hem och vi jobbade några timmar innan det var matdags för oss. Ikväll var det en väldigt god lite het kycklingrätt i bröd. Men brödet var tyvärr både smaklöst och smuligt. Det skulle vara grovt pitabröd. Märkligt var det. Men det andra var gott!
 
 
 
 

1 kommentarer

Marianne

02 Feb 2018 19:33

Åhhh vad roligt att göra korv, jag blir så avundsjuk på dej ibland, att ha en karl att dela dina intressen med... jag vet ju hur mycket ni sliter för att ha alla djur,men ändå.
Har du gjort får i kål? Det är ju supergott :)
Jag pratade med janne om att röka lamm, (innan du var här) men han sa något om kallrökning? Vad har ni för rök?

Nu bubblade ilskan upp här :(
Jannes mamma frågade när han skulle fylla 40 om jag kommit på något i present, jag hade tittat på rökar då och frågade om de ville vara med på den..och sen sa de till honom att de tänkte ge en rök (som papparn byggde)...alltså var jag bortpolleterad och fick hitta på något annat...och de hade ju pratat flera åååår om att han skulle få en....

Jag tror TV vinklar lite som de vill...men jag börjar misstänka att Jureskog blir kvar länge p.g.a sin bror...kockeliten håller väl ihop? Och att hon hamnat i elimineringen två gånger misstänker jag också är ett spel för gallerierna...vilken glädjedödare jag är va? Haha

Jag minns att du berättade om kissen som tog två fåglar samtidigt...skickligt! Min syrras katt tog två möss i munnen samtidigt en gång...en svans hängde ut i varje mungipa.

Sen vi började beställa summerfit har de fått ta hem til islandshästar här i krokarna...zink är ju bra mot hudproblem.

Det är lite problem ibland att rida ridskolehästrana, Dixie har mycket att berätta och det är inte sånt man vill höra, jag blir väldigt påverkad av det och skulle helst vilja ta med henne hem..Jag tror det är därför vi jobbar så bra ihop.. .hon visar mej tillit trots att vi bara träffats dessa två gånger.


Kommentera

Publiceras ej