Jösses vad foten värker ikväll! Men det är ju inte konstigt!
 
När jag hämtade sulorna i tisdags så sa expediten att måste vila annars går inte inflammationen bort.
 
Men jag hade ju kurs både måndag och tisdagkväll. Sen när jag skulle jobba i onsdags tänkte jag ta det lite lugnare. Men då var Mattias och jag här hemma  och det blev allt annat än lugnt!
 
Mattias kompis med sin assistent var här och fikade  och vi satt i trädgården när vattnet gick på Disa!!
 
Strax innan hade jag tagit på båda hästarna flugtäcken eftersom de sprang runt då mycket.  Så jag fick kuta in och ta bort Disas täcke!
 
Jag ringde Tomas som inte kunde åka hem och Karin , som sa att det tar ju en stund att åka. Så jag ringde min granne Emma som har haft flera hästfödslar förr och dessutom är djursjukvårdare. Gud vilken tur jag hade, hon kom springandes.
 
När Disa hade kämpat en stund såg vi att det bara var ett framben i fosterblåsan. Både Emma och jag försökte få fram benet med det var så svårt att känna!!
Efter en stund ringde jag veterinären. Men det tar ju minst 20 minuter för dem att åka hit och i telefonen sa hon att det var bråttom. Och att om fölet var stort är det svårt att dra fram med en ben bakåt. Och vi såg att tungan var lite blå.....Jag sa: Nä nu ska det bara ut! Så vid  nästa värk drog vi ut. Jag hade typ hela armen inne och försökte hjälpa till där det var trångt. Lyckan var total när hon ploppade ut!  Fast först tittade jag inte ens vad det var! Det var så skönt att det levde! 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej