Efter morgonfodringen städade jag övervåningen och toan. Sen var det kaffe!
 
Vi gick ut och grejade. Det småregnade  och vi satte ut hinkar eftersom vattnet är jättelågt igen, i brunnen. Jag mockade och sen sorterade vi hö i nästan 2 timmar. Det har regnat in i torken och vi fick sortera bort 3 skopor med traktorn. Fy så tråkigt, nu när det dessutom är höbrist.
 
Vi satte upp ljusslingan i växthuset, så det ska bli lite ljusare. Det är så mörkt, fuktigt och disigt nu. Hoppas på lite kallare väder.
 
Jag känner mig inte så piggelin direkt, men det går ju med iprén.....
 
Vi tempade Gná. Den var 38,4 på morgonen och vid lunch. 38.8. Jag blev orolig och tyckte hon såg loj ut.
 
Jag gick in och lagade mat och   det tog tid. En jäkla massa moment! Rimmad torsk med qinoa, svartkål, pumpa, rostade pumpafrön och brynt smör med vinäger i. Men det blev ganska gott.
 
Efter maten sydde jag en stund innan det var dags att fodra igen. När jag kom ut så tempade vi Gná igen. 39,9! 
 
Då ringde jag veterinärstationen. Hon lovade komma efter 1,5 timme, då hon just var på väg till en annan kund.
 
När hon kom hade tempen stigit till 40 grader! Gná fick smärtstillande och febernedsättande.Veterinären undrade om hon var avmaskad. Nej sa jag. Den förra sa att jag skulle skicka in träckprov. Nej men ojdå, sa hon. Man ska avmaska föl redan vid 8 och 16 veckor. det kan var spolmaskinfektion som gör henne sjuk.
 
Helvete, hur kunde vi missa det! Så dåligt. Men jag tänkte ju att vi skulle skicka träckprov på alla nu i höst.
 
Vi fick recept, så imorgon får vi åka och hämta medel.
 
Hoppas tempen sjunker inatt. De står inne. Vi var nyss ute och kollade till dem.
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

marianne

11 Nov 2018 11:26

Men näää det får inte hända Gná något nu :( håller alla tummar för henne.
Men varför sa den tidigare veterinären att det behövdes träckprov? Det var väl inte den som du berättat om?

Det är höstrusk här också, så trist, vill också ha kallare och torrare väder nu.
Men så mysigt med ljusslinga växthuset, ni har det så fint hos er.

S; När jag skulle fota kopparna
och såg henne med basker utanför bild, bad jag henne ställa sej så hon skulle komma med på fotot, så det var arrangerat.
Man längtar ständigt efter barnen särskilt nu sen jag flyttat och bor själv, det skulle vara skönt att ha de nära så vi kunde ses oftare samt att de kunde hjälpa mej med saker jag inte klarar själv, nu är det ju stackars Maria som får ställa upp i tid och otid....

Kommentera

Publiceras ej