Jag skriver ju oftast i bloggen på kvällen. Men igår prioriterade jag att sy efter att ha tittat på mästerkocken. Då somnar jag inte heller!
 
Gna var sjuk igårmorse. Riktigt dålig. Förra veckan kunde vi ju häva det själva, men igår var det tyst i magen och hon  ville bara rulla. Tomas fick vara hemma för jag hade p-möte på morgonen.
 
Den första veterinären kunde inte komma för det hade blåst ett träd över vägen. Men sen kom en iallafall.
 
Egentligen vill jag ju ringa Lena som brukar komma, men hon kunde först om 2 timmar så det var uteslutet...
 
Orsaken är ju egentligen oklar, men jag tror nog mest på Lenas teori att hon dricker för lite och möjligen är det någor ärr/veck på tarmen där det går trögare, när bajset är lite fastare. Birkir hade så och det växte bort.
 
Denna veterinär tyckte att vi skulle ha dem inne på natten eftersom hon kanske  (!) äter snö och skit.
Det går inte . Dels blir de galna av att stå inne så fort maten är uppäten. Stegrar och kanske fastnar. Blir hon dålig inne är det dessutom risk att fastna för det är för trångt att rulla.
 
Flera tror att lösningen är att ha dem inne. Men det tror jag inte. Inatt gick jag ut kl 3 och fodrade, fyllde på vatten och mockade en kärra. Sen ut igen kl 7. Nu har jag ätit frukost och ska gå ut en promenad med henne och se om jag kan locka i henne lite vatten. Annars blir det en spruta. Betforvatten sparkar hon ut....
 
Äpplejuice tycker de andra hästarna är gott. De dricker och dricker. Men troligtvis inte fölis. Ser aldrig det iallafall.
 
Igår em åkte jag och hämtade fårskinnen i Tranås. De var jättefina. Och de tog slut i ett nafs. Hade flera som frågat före jul och alla ville ha. Två behöll vi till sovrummet. Tomas dammsög (Roboten) och sen lade han dit dem vid våra sängar. Det blev fint!
 
Idag ska jag på massage. Behövligt!
 
 
 

1 kommentarer

Marianne

12 Jan 2019 12:27

Men vad jobbigt med Gna' hoppas det växer bort på henne också. Jag är med på din teori att det är bättre för henne ute på nätterna där hon kan röra sej fritt, vad skulle bli bättre för tarmrörelser att stå i en box?!
Gick alla skinn åt? Då ställer jag mej på kö till nästa gång...om jag får?!
Det blev så fint vid sängen, jag har ju också ett vid min säng, gosigt att sätta fötterna på när man stiger upp ;)

Kommentera

Publiceras ej