Idag var jag ledig och Tomas var hemma och var sjuk. Jag vaknade 7.30 och gick ut till djuren. Först brukar katterna få mat, för de är sååå hungriga. Arnold äter snabbt för sen vill han leka med hundarna en stund.

Så ger jag hästarna och småtackorna mat och idag behövdes det vatten i båda hagarna också. Så ut med några hinkar och fylla på.

När de har fått så är det kaninernas tur. Mat och nytt vatten. Sen är det hagen med tackor och bagge som är en bit bort. Idag tog jag med vatten direkt på cykelvagnen, för igårkväll var det mycket is i deras vattenbalja.

Men när jag kom dit så såg jag att baggen mådde inte så bra. Han såg ut som han stod och krystade. Sen lade han sig ner. Jag strödde ny halm, gav dem nytt vatten och maten. Men han ville inte varken äta eller dricka.

Jag gick in till Tomas och sa hur det var ställt med baggen. Sen hämtade jag tidningen och rastade hundarna. Tomas läste i fårboken och vi konstaterade att det nog var urinsten. Mycket dålig prognos. Det är tydligen jättevanligt att baggar får det för de dricker för lite. Skit också!!! Men man står ju inte direkt och tittar hur mycket var och en dricker. Man ser ju bara att vattnet minskar.

Stackars Valdemar fick sluta sina dagar, idag. Hoppas han hade det trevligt med sina 6 tackor i den månaden han var här iallafall!

Vi hade gjort upp med Eva, som hade baggen, att vi skulle ta köttet och hon skinnet. Vi bytte det mot en hundbur!

Men Tomas var ju sjuk och hade inte riktigt orken till att flå ett får idag! Jag försökte hjälpa till så gott jag kunde, men det tog hela eftermiddagen!

Innan vi började så kom Cattis förbi och fikade med oss. Hundarna fick leka också. De blev så glada att ses!

Klockan 16 var vi klara med slakt och allt. Då hade jag ätit 2 bananer sedan frukost och Tomas ingenting! Tur att vi hade varsin matlåda att värma!

Efter att  vi kommmit in frös jag som bara den. Började elda och satte på ugnen för att baka en kaka till kaffet. Gott!

Sen var det dags att gå ut igen! Tomas lade sig och sov och jag gick ut och fodrade, packade foder och mockade i vindskyddet. Fyllde på halm också!

Tänkte när jag stod där och mockade : Fredagkväll, här står jag och mockar! Men jag gillar det! Är man bara klädd så är det skönt att vara ute. Dessutom är det stor skillnad på om man står still eller rör sig. När Tomas höll på med fåret så stod jag ju still så mycket. Fy farao vad kall man blir.....

Hundarna har haft det lyxigt idag med maten. Lammkött,både rått och kokt!

Nu har vi ätit varma mackor och efter det melon. Snart dags att gå ut igen.....

Kommentera

Publiceras ej