Idag känner jag mig tom, trött och ledsen.
 
Vi fick ta bort Freyja idag. Hon blev ju dålig före helgen. Hostade och näsan rann. Igår rann det gult, från ena näsborren. Veterinären Lena kunde inte komma då, men idag på fm. 
 
Det var en tandrot  som var inflamerad som hade värk sönder och börjat rinna och hon hade ont i hela käken. Freyja hade jättedåliga tänder med karies. Nedslitna och underbett. Så vi beslöt att det var bättre att låta henne somna in. Hon har ju haft svårt att hålla hull i flera år. Det var ju dessutom flera problem med henne. Så sorgligt och ledsamt.
 
Eva var här och hjälpte oss, det var tacksamt. Och Lena är underbar. Så mjuk och snäll och medkännande.
 
Men när vi var klara och hon låg under en pressening och Karin hade åkt hem, så blev jag helt slut.
Jag gick en promenad med hundarna, sen lade jag mig och sov i soffan. Ändå är jag fortfarande trött.
 
 

4 kommentarer

marianne

07 Mar 2019 10:43

Men fy så tråkigt, nu gråter jag här hemma :(
Men man gör det som är bäst för djuret och det gjorde ni ju, men förstår så väl hur du känner dej.
Och nu förstår jag varför du fanns i mina tankar vid flera tillfällen under dagen.

Det är snart ett år sedan Ava låg under den där presenningen och jag tänker på det dagligen.

Norriz fick så mycket stryk av en av de äldre katterna när han flyttade till Oset, så han är ilsken när det kommer andra katter dit där han numer är herre på täppan. Jag hade ju grannens hos oss en vecka då hon skulle steriliseras och husse jobbade borta, det var slagsmål mest hela tiden :(

Även om han skulle acceptera en kompis, så kommer ju problemet tillbaka om några år, Norriz blir 8 i sommar. Janne säger att han klarar sej, och att jag är för känslig.
Jo visst finns det egoistiska och pinsamma människor allt, se som alltid tittar uppfordande att vi ska öppna ny kassa då det är två före i kön, men sen kan stå och stoppa i 80-90 kronor i mynt....eller de som springer före i kön för att sen stå och krångla med konstiga frågor eller överföra pengar....eller de som ringer upp en kompis när de kommer till kön, plockar en och en vara i sakta tempo medan kön växer och all koncentration ligger på samtalet.

När jag öppnar en ny kassa brukar jag ta den som står näst i kön på den öppna, och säga att du kan komma till mej, gissa om jag fått sura miner från de so står längre bak? Särskilt om de har en korg och den jag tar med har en vagn...hehe
Men jag år många uppskattande blickar också.

Så finns det ju de som helt saknar respekt för andras egendom ;)

marianne

07 Mar 2019 10:49

Vilken ras har grannen på sina höns? De s.k industrihönsen är ju avlade för att värpa så de värper säkerligen så gott som varje dag.
Jag har ju lite blandade raser, men jag tror att den som sa så till mej, ville visa sej kunnig, att det beror på miljö, ras och välmåendet. Sen finns det ju foder som främjar värpning inte också, om jag förstått rätt, vi ger värpfoder till våra, de får blandat säd,frön, majs, ärtor och sånt

marianne

07 Mar 2019 10:49

Skrev fel vi ger INTE värpfoder

Anne

08 Mar 2019 22:14

Vad tråkigt.Att ta beslutet att ta bort ett djur är ju fruktansvärt jobbigt, även om det är det bästa.
Sorgen och saknaden dröjer kvar länge, iallafall för min egen del.
Jag antar att Freyja var lite till åren kommen.

Kommentera

Publiceras ej