På hundpromenaden var det så kallt så jag småjoggade ibland, för att hålla värmen. Kondisen är väl sådär.....
Något som var mer glädjande var att jag klarade att stoppa hundarna från att jaga 2ggr!!

Först for en hare upp ute på gärdet ca100 meter framför, både hundarna flög iväg, det blir ju en jaktretning. Det vore ju nästan konstigt om inte impulsen blir jaga. Hit ropade jag, Nellie vände efter 10 meter, Vilma efter något mer. Gissa om de fick beröm!! Efter bara några sekunder far nästa hare upp och drar iväg. Nellie satt kvar och tittade på mig om hon skulle få godis och Vilma sprang men vände på inkallningen!!   Jag blir så lycklig när det fungerar.

Imorse när vi var ute och fodrade gjorde Nellie en förfinad variant av signalbeteende!
Alla har säkert hört mig berätta om träningen för att få Vilma att sluta skälla på kvällstid (och ibland annars också)
Jag har kallat in vid första skallet, vilket då har blivit etn beteendekedja:När Vilma skäller ska vi springa till matte.

Nellie kopplade ju detta direkt och har hållt på med de ett tag Men gissa vad hon gjorde imorse!! Innan Vilma börjar skälla så blir hon stel och skuttar fram lite för att se om det är något farligt. Då vänder Nellie och springer till mig!!
Snacka om att vara snabbtänkt!! Signalen har blivit förfinad!:

Kommentera

Publiceras ej