Idag ställde jag in båda mina kurser. Det är både kallt och en massa snö!
 
Igår klippte vi fåren. Det var pyssel hela dagen med dem. Sorterade upp dem och tog dem till stallet gjorde vi som tur var i torsdagskväll. Jag jobade först 8-17, sen handlade jag och hade en privatlektion. Kom hem kl 20, då hade Tomas nästan fixat allt redan. Vi gjorde det sista innan vi gick in och åt och däckade i soffan!
 
Igår kom Robert och Karin med familjer och hjälpte till med fåren! Jag fixade maten.  Det blev gulashsoppa med bröd och en björnbärspaj efteråt.
 
Hilma och Kasper, 2 bokmalar!
 
 De magra.....
 
 
Det var lite tråkigt att några av tackorna var riktigt magra. Svårt att se med all päls. Tyvärr var några betäckta också, av vår lille rymmatbagge. Han är extremt liten så jag trodde faktiskt inte att han kunde.... Jag har hört att de inte är fertila innan en viss vikt. Och han väger väl kanske bara 10 kg! Men men.....
 
Rymmarbaggen Tomten (är far till alla barnen)
 
 
Nu fick vi ta de som var magra och göra en box till dem inne i stallet så de kan växa på sig. De övriga tackorna och baggarna  är tillbaka i vindskyddet, men instängda. De får inte bli blöta när de är nyklippta. Vi var och köpte kraftfoder till alla idag med.
 
Igårkväll blev det sent igen. Kom in vid 21och fixade mat. Sen somnade vi!
 
Idag har vi jobbat ute mest hela dagen.  På fm var vi istan och handlade men sen har vi varit ute. Kom in 19.30.
 
Jag har förberett för kurs imorgon fm. Nosework. Det blir kul!
 
 Karin och Emilia var här idag med och pysslade med Freyja. Vi hann också köra några gömmor och testa mina sökområden.
 
 
Imorgon kommer Victor hem. Det ser vi fram emot!

2 kommentarer

marianne

16 Apr 2017 10:15

Full fart som vanligt, jag fattar inte hur du orkar!
Du har förstås hjälp av familjen, vilket jag aldrig har, men du har långa dagar...

Så typiskt att det blev sånt skitväder när ni skulle klippa fåren...stackarna måste frysa utan sin ull.
Skulle ni inte haft några lamm alls? Hur många tror du det blir?

Men du...vad fräckt av det paret, jag hade nog bett henne ställa sej i kön om jag varit kund och hon ställt sej framför mej.

Det med mattider handlar om att blodsocker och hela maskineriet jobbar på för högtryck när det är tid för kroppen att ta hand om och smälta dagens intag samt vila.
Det är komplicerade saker detta, jag försöker iallafall att ändra vanor och det känns bra, faktiskt så har jag märkt på byxorna också ;) men det är nog en kombination av ändrade tider och ändrad kost...numer försöker jag äta huvudmålet på dagen och lättare på em/kvällen, försöker alltså ;)

Hoppas du får lite skön påskledighet också...

mamma

16 Apr 2017 11:40

I ditt album finns ett kort,där du sitter i mitt knä och"läser" en bok,pytteliten är du.Ni gillade också böcker alla tre syskon,liksom era tre barn och era fyra barnbarn.

Kommentera

Publiceras ej