I torsdags hade jag Emilia här på fm. Karin jobbade.
 
När de åkt hem så försökte jag ladda batterierna. Gick i skogen, satt hos katterna och tog det lite lugnt. Mockade och halmade upp i vindskydden.
När Tomas kom hem så hämtade vi hem hästarna innan vi skulle ha en tjej på besök, som skulle prata om larm.
 
Vi kände oss båda trötta så när vi ätit mat skulle vi kvällsfodra, och komma i säng.
 
Det blev inte så.....
 
När vi kom ut så var Freyja dålig, riktigt dålig. Jag ringde veterinären som kom efter 40 minuter. Långa minuter.
 
Hon hade fått foderstrupsförstoppning eller vad det heter. Hon hade ju det i våras med och då var det också illa. Nu var det riktigt kritiskt en stund. Det forsade ur näsa och mun och hon lade sig ner och bara gav upp.
 
Men efter 4 timmar så verkade det stabilt. Veterinären var toppen. Men nu skulle Freyja stå inne utan mat. Hon som hatar att vara inne. Och vi fick sätta en munkorg på henne (gjorde en av en ytterkruka i korg!)
 
Vi kom i säng vid halv 3 på natten och gick upp 6 igen.
 
Då var Freyja arg och ville gå ut! Jag ringde Karin och berättade och sa att hon skulle kontakta "vår" veterinär för att hon skulle kolla hur det såg ut i matstrupen innan hon fick äta. Birgitta kunde inte förrän måndag, men hon sa att Freyja får äta bara kort gräs och sen soppa av kraftfodret, tills på måndag.
 
Jag jobbar ju hela helgen. Men Karin har varit här och klippt gräs till natten. På dagtid får hon gå i trädgården!
 
Idag slutade jag kl 9 och skyndade hem för valpkurs. Sen in och åt snabblunch och ut igen för nosework-kurs! Nosework är en "ny" hundsport som man kan tävla . Man lär hunden hitta 3 olika dofter. Eucalyptus är den första. Sen tränar man dem att hitta doften i olika miljöer, ute och inne. Den här gruppen är jätteduktiga!
 
 
 
 
 
 
Efter den  kursen bakade vi scones och drack te. Emilia stod för underhållningen!
 
Sen for jag till stan för att veckohandla.  Kom hem vid 19.30 och då var det dags att laga mat!
 
 
 
 
Imorgon är det jobb igen! Dygnspass! 

2 kommentarer

marianne

24 Sep 2017 11:14

Mej oj :( Du trampar då också i uppförsbacke mest hela tiden nu...när ska man få ro och njuta av tillvaron?
Hur gammal är Freya? Det är visst vanligare med foderstrupsförstoppning på äldre hästar....om jag inte minns fel. Jag har varit med om det några gånger, men inte på mina egna hästar...läskigt ändå.
Hoppas det ser bra ut på måndag.

Aha, det är så nosework fungerar, jag har undrat men glömt googla eller fråga dej.

Jag har ju egentligen fått så många varningar med minnesförlust och tappade ord, vad kommer efter blackouten? Nu MÅSTE jag skärpa mej...


marianne

24 Sep 2017 11:17

Förhoppningsvis kommer det att fungera med Katia och Ava, men med tanke på allt skit som är runt mej så är jag beredd på motsatsen också.

Kommentera

Publiceras ej