Här har jag inte hunnit med att skriva på några dagar!
 
Victor har ju varit här, jag har jobbat en del och så har vi ju allt vanligt hemmajobb!
 
Det har varit rörigt med fåren. En bagge fick för sig att rymma och försöka ta sig in till tackorna. Som tur var så såg vi det och efter två gånger så fick han flytta in i stallet! Aldrig mer att det får hända som sist, att en massa tackor blir dräktiga utan planering!
 
Sen igår var vi tvungna att ha hästarna inne i stallet på kvällen/natten så baggen fick flytta ut igen till hagen tillfälligt. Vi bestämde att fåren  skulle få vara i tältet med grindar för på natten. Men vi ville inte stänga in dem för tidigt. Vi stod och kollade en stund och det verkade gå bra, han försökte inte rymma igen.
 
I stallet satte vi upp en tillfällig box i mitten till Bersekur. I de andra boxarna fick Disa och Tindra dela plats och Freyja och Birkir i den andra. För fönstren satte vi kartonger och papperssäckar så inget ljus kom in. Sen radio på och alla lampor tända utanför.
 
Vi gick in för att äta lite när vi fixat klart allt. Just då kom Karin. Tomas och jag tittade i köket om alla baggar var i hagen. Det var de. Sen gick vi till hallen för att hänga tvätt. Då far något svart förbi fönstret! Jag trodde det var Vilma-pudel. Nej det var baggen, skrek Tomas och älgade ut med Jim som hjälp!!
 
Karin och vi hjälptes åt att mocka, packa foder och pyssla lite. Sen åkte jag för att hämta Victor vid tåget. Han var hemma och jobbade ett tag, men kom tillbaka för att fira nyår med oss.
 
Vi lagade mat och lyssnade utåt ofta om det var lugnt. Det var lugnt, länge. Det snöade mycket så ljudet dämpades nog av smällandet från stan. Men vid 22 lät det lite mer så vi gick in och skulle ta in hästarna.
 
Då var de redan helt galna. De sprang nästan ner oss! Väl inne for de runt i boxarna och den enda som åt sin mat var Bereskur som är ett matvrak!
 
 
 
 
 
 
 
  
Tindra med sitt skadade ben stod och småstegrade i boxen. Usch vad tråkigt......
 
Efter tolvslaget åt vi efterrätt och vid 02.30 släppte vi ut hästarna och hängde upp hönäten.
 
Vid 9 imorse gick vi ut och började med alla vanliga rutiner. Jag har varit seg hela dagen och borde verkligen sova nu. För imorgon är det jobb igen, klockan 8!
 
 
 
 

1 kommentarer

Marianne

02 Jan 2018 09:15

Usch stackars alla djur som blir skrämda....vi har alltid en nattlampa tänd i stallet, men det var inte mycket smällande hos oss. ...sommargästerna är så hänsynsfulla, de brukar skjuta ett fåtal raketer vid tolv men inget mer, nya grannen, han med hunden var inte hemma.

Förstår att du är seg idag, du sover ju knappt någonting, jag blir orolig för att du ska klappa ihop totalt om du inte börjar ta bättre hand om dej.

Är det parningstid för fåren nu? Eller är den där baggen tidig med sina vårkänslor?
Hur har det gått med det sjuka lammet?

Sv; jag jobbar knappt 50 % men det är ju inte så bra spridning på passen, trots att jag sagt att jag inte orkar dessa långa dagar. I går fick jag min första panikångestattack på flera månader...det gör mej så arg, att jag ska behöva ha det så här p.g.a jobbet, deg skulle kunna ordnas bättre med vilja och empati.
Vi har många roliga och fina kunder, jag pratar ju och skojar med alla och det är inte bara män som väljer min kassa trots att de kanske får köa lite...så på så sätt trivs jag ju.

Kommentera

Publiceras ej